Letní prázdniny jsou dobou dovolených, výletů, plážových párty nebo odpočinku a pohody s rodinou. Není lepší způsob, jak dobít mentální energii, než změnit prostředí, odjet k moři a zapomenout na business. Co když se však odpočinková nálada a mindset objeví i ve vaší firmě? Co když obchodní tým nebo dokonce management bere léto jako okurkovou sezonu, kdy jsou všichni potenciální i stávající zákazníci na dovolených, nikdo se nechce sejít na schůzce a už vůbec ne dělat nějaké zásadní obchodní rozhodnutí? A naskýtá se hned další otázka: Myslíte si, že takhle v létě přemýšlí většina lidí a firem? Má tedy vůbec smysl dělat něco jinak? Pojďme se podívat na důvody, proč ano a jak v létě rozjet nové obchody aniž byste museli rezignovat na odpočinek. (pokud pracujete v pivovaru, věřím, že odpočinek stejně v plánu nemáte)
Vaše konkurence odpočívá
Většina lidí v létě odpočívá, většina firem odpočívá, vaše konkurence odpočívá. Vy ne, vy tuhle situaci dokážete využít. Oslovte klienty, které vaše konkurence v létě nechává být. Mohou vám říkat, že mají vše dobře nastavené, že mají konkurenční produkt, se kterým jsou spokojení. Ale budete to vy, kdo jim v létě naslouchá, koho zajímají jejich potřeby a kdo chce zlepšit jejich situaci.
Domlouvání schůzek
Obchodníci v létě často frustrovaní z toho, že se nedají domlouvat schůzky, že jsou všichni na dovolené. Pojďme to vzít statisticky. Většina lidí si bere dovolenou průměrně na 14 dní. To znamená, že 75% času z letních prázdnin jsou v práci. Stačí tak zvýšit počet telefonátů o čtvrtinu, abyste měli stejný počet schůzek. To není přece žádná katastrofa. Vyváží to ty dny v roce, kdy chodí sales leady sami a stačí navolávat mnohem méně.
Open mind
V létě jsou lidé více zrelaxovaní, je lepší počasí, lepší nálada a větší otevřenost utrácet peníze. O to víc to platí v B2C zejména u levných produktů v řádu stokorun (impulzivní nákup). Vzpomeňte si sami, zda na dovolené řešíte, kolik stojí zmrzlina, oběd, nafukovací lehátko atd. Samozřejmě, že toto myšlení se přenese i do práce. Lidé, zákazníci, jsou více otevřeni k nákupu a tedy i k novým možnostem. Budou více ochotni vyslechnout si novou myšlenku, nový návrh řešení. Mohou vám sdělovat racionální důvod "teď v létě žádný nový projekt spouštět nechceme", ale emočně, což je důležitější, mají menší zábrany. Využijte toho.
Budování vztahů
Je pravděpodobné, že v létě někteří zákazníci, na vlně pohody, nechtějí dělat velká zásadní a zodpovědná rozhodnutí. Ale každému rozhodnutí předchází vždy proces a vyjednávání. Žádná velká firma nezačne používat váš produkt v hodnotě stovek tisíc až milionů korun, pokud vám nebude důvěřovat. Můžete mít sebelepší nabídku a servis, bez důvěry vám business nedají. Léto je ten nejlepší čas pro budování vztahů. Kdy je jednodušší vytáhnout zákazníka na příjemnou večeři na venkovní zahrádce nějaké fajn restaurace?
Networking na pláži
Na dovolené je nejlepší vypnout mobil a přepnout hlavu do módu narpostý relax bez práce. Alespoň u mě to tak funguje, jinak odpočívat nedokážu. Na dovolené vám vaše drahá polovička možná někdy říká "nepracuj", když přes veškerý svůj vlastní zákaz skrolujete LiN feedem. Jakmile dočtete tento článek, opravdu to vypněte. Nikdo však neříká, že na dovolené nemůžete mluvit o tom, co děláte. Určitě bude spousta příležitostí poznat nové lidi na baru, beach volejbale nebo kdekoliv jinde. Jako na každém networkingovém eventu je velkou náhodou, pokud narazíte zrovna na někoho, kdo potřebuje vaše řešení a stane se vaším zákazníkem. Můžete však najít budoucího partnera pro business, dodavatele nebo někoho, kdo vás propojí s cenným kontaktem. Na dovolené můžete poznat někoho, s kým uděláte největší kontrakt letošního roku nebo vašeho života. Jednoduše to zkuste, udělejte první krok ke kontaktu a dobře se u toho bavte. Především se nejdříve opravdu bavte, k businessu se konverzací určitě dopracujete.
Pokud chcete uzavřít obchod s novým zákazníkem, musíte si získat jeho důvěru. A léto je perfektní čas pro budování vztahů a poznávání lidí, jak v pracovní, tak osobní rovině. Tímto způsobem získate nejen dlouhodobé kontraky, ale vzniknou tak i přátelství na celý život.