Mnohokrát jsem slyšel, že se někdo zná tam s tím ředitelem, majitelem atd. Na pohovorech se spoustu obchodníků prodává tím, že mají síť kontaktů (protože se to chce v inzerátech). Při tom všechny ty kontakty jsou často téměř k ničemu a už jen ten pojem samotný je velmi relativní. Ať to urychlíme, dva příklady:
1) Pohovor s obchodníkem: "Máte kontakty, to je skvělé. Co když Vám řeknu, že pro naši firmu s naším produktem, jsou Vaše kontakty naprosto nerelevantní. Co budete dělat?" To, že má někdo paklík vizitek nebo tabulku nic neznamená (už vůbec ne, když tady máme např. Sales Navigator). Jak najde nové? Jak z nich vytvoří vztahy?
2) Strategická příprava na jednání s velkou firmou: A: "Já tam znám ředitele (héč)" B: "Skvělý, tak rovnou domluv schůzku" A: "No, my už jsme se dlouho neviděli" B: "Aha? A jak se vlastně znáte?" A: "No.. já jsem.. vedle něj seděl.. na záchodě.." B: "Hmm? Aha! To nám.. úplně nepomůže" A: "Ale u umyvadel jsem ho pozdravil!"
Mít kontakty znamená, že mám vztah s člověkem, který mi důvěřuje a můžu za ním s lecčím přijít. A každý takový kontakt je třeba udržovat a rozvíjet. Když budete za kamarádem chodit jenom, když něco potřebujete, taky se na vás vykašle. Proč by to nemělo platit v businessu?