Technologie mění svět i obchod. Na to, aby firma zjistila, kolik potřebuje benzinka doobjednat limonád, nebude třeba člověk, který má dnes na vizitce variaci slova "obchodník", ale dron nebo aplikace.
Zjišťování potřeb zákazníků se děje stále více online. Obchodní čísla umí analyzovat algoritmy. Přesto je rozhodnutí, zda klient koupí, stále emocionální záležitost. Mění svoji "svobodu utratit peníze (budget) za cokoliv" za věc/službu, kterou už těžko vrátí. Tudíž si chce být jistý, že to stojí za to.
Je tedy důležité rozumět emocím? Je důležité sledovat, jak se klient tváří při vaší dlouhé prezentaci? Je důležité navodit příjemnou atmosféru na začátku schůzky? Může vůbec dělat obchod někdo s nízkou sociální inteligenci?
Samozřejmě, že může a dělá. Ovšem s jakými výsledky, to je jiná věc. Stejně jako jakýkoliv typ inteligence, i ta sociální a emocionální jde rozvíjet. Každý má nějakou po rodičích. Není to jen výhoda nebo "nice to have" schopnost. Pro nadprůměrné výsledky je třeba pochopit, jak fungují emoce a myšlení a jak klíčové to je pro jakékoliv jednání. Všechno to začíná u snahy pochopit, jak fungujeme sami. To někdy bolí, ale stojí to za to.
Pak se z vás nestane manipulátor, ale člověk, který působí přirozeně a přitom prodává.